بررسی تاثیر توری سایبان در رشد فلفل دلمه:

فلفل دلمه یکی از سبزیجات پرطرفدار در کشور ماست که به خاطر طعم و عطر خوبی که به غذا می دهد مصرف زیادی دارد. کشاورزان بسیاری به دلیل بالا بودن تقاضای این محصول در بازار به کشت آن روی می آورند. توجه به این نکته که چه شرایطی می تواند کشت این گیاه را ممکن کند و بهبود دهد حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر محصول نهایی کیفیت خوبی نداشته باشد مثلا روی پوست آن لکه وجود داشته باشد یا دچار آفتاب سوختگی شده باشد، قطعا در فروش آن نیز تاثیرگذار خواهد بود و سود اقتصادی کشاورز را پایین خواهد آورد.

تاثیری که توری سایبان بر گیاهان مختلف میگذارد از یک گیاه به گیاه دیگر متفاوت است و همیشه یک نتیجه ی یکسان ندارد. نوع و میزان این تاثیر به نوع گیاه و شرایط کشت آن و نیازهای گیاه مرتبط است. به طور کلی توری سایبان در محیط های کشت و کشاورزی نقش مهمی در کاهش آسیب های ناشی از تابش شدید و مستقیم آفتاب و بهبود رشد گیاهان دارد.

یکی از گیاهان پرمصرف در کشور ما فلفل دلمه است که توری سایبان در کشت و تکثیر آن می تواند نقش موثری داشته باشد در این مقاله به تاثیرات توری سایبان بر فلفل دلمه ای می پردازیم با ما همراه باشید:

استفاده از تجهیزات مناسب می تواند به بالابردن کیفیت و کمیت محصول کمک کند. یکی از تجهیزات کاربردی و تاثیرگذار بر کشت فلفل دلمه توری سایبان یا شید گلخانه است که می تواند بهره وری محصول را بالا ببرد و محصول نهایی از لحاظ کمیت افزایش پیدا کند.

بهترین دما برای کشت فلفل دلمه 21 الی 23 درجه است که اگر این بازه ی دمایی ایجاد شود باردهی بوته های فلفل به صورت چشمگیری بالا می رود. دقت کنید که بخاطر حساسیت بالای ریشه ی گیاه فلفل دلمه، دمای محیط از 27/5 درجه نباید بالاتر برود. در غیر اینصورت امکان سوختگی گیاه و در نهایت افت کیفیت وجود خواهد داشت که می تواند خسارت زیادی را به کشاورز وارد کند از این رو استفاده از توری سایبان برای تعدیل دمای محیط و جلوگیری از تابش شدید خورشید اهمیت بالایی دارد.

از طرف دیگر در فصول سرد یخ زدگی و سرمازدگی گیاه نیاز می تواند زیان بار باشد. به همین دلیل استفاده از توری سایبان برای حفاظت از گیاه در برابر بارش برف و تگرگ و خسارات ناشی از آن حیاتی است. همچنین توری سایبان میتواند از گیاه در برابر صدمات محیطی مانند آفت ها و ضربات فیزیکی حفاظت نماید. مزیت دیگر استفاده از توری سایبان صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت منابع است.

در تحقیقی که سال های اخیر روی این گیاه صورت گرفته تاثیرات توری سایبان بر رشد و میوه دهی آن به خوبی مشخص شده که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود. در این تحقیق از 4 رنگ توری سایبان با سایه اندازی 50 درصد برای پوشش گیاه فلفل دلمه ای استفاده شده تا رشد و کیفیت گیاه با زمانیکه بدون پوشش سایبان است مقایسه شود.

یافته های تحقیق نشان می دهد که گیاهان بدون پوشش سایبان در مقایسه با گیاهان دارای پوشش، پوست ضعیف تری دارند، به آبیاری بیشتری نیاز دارند، ماندگاری محصول کمتر است و میوه ی کمتری نیز می دهند.

در این تحقیق بین رنگ های مختلف توری سایبان تفاوت معناداری در تاثیرگذاری یافت نشد.

 

آرکاتور اولین تولید کننده توری سایبان (شید) با بافت حلقوی در مرکز و جنوب کشور.

برای خرید این محصول و سایر محصولات آرکاتور (انواع توری سایبان، زیردرختی، سایبان کولرآبی و ...) و یا دریافت نمایندگی فروش محصولات، از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

دریافت لیست قیمت

درخواست نمایندگی فروش