نقش توری سایبان در باغات پسته:

با هدف بررسی تاثیرات توری سایبان بر درختان پسته پژوهشی در باغات پسته در شهرستان انار انجام شد که در این مطلب به شرح آن می پردازیم:

در این پژوهش نیمی از درختان باغ با توری پلاستیکی با سایه دهی 50 درصد پوشش داده شدند و نیم دیگر بدون پوشش سایه بودند. همچنین متغیرهای دیگر مانند درجه حرارت در هر دو قطعه ثابت نگه داشته شدند. در مراحل مختلف تغییرات اساسی مانند زمان شروع رشد مغز پسته و زمان رسیدن آن ثبت گردید . همچنین مواد مهم دیگر مانند شدت روشنایی برگ، میزان فتوسنتز و کلروفیل فلورسنس اندازه گیری شدند.در نهایت در زمان برداشت محصول خصوصیات کیفی و کمی محصولات اندازه گیری و ثبت شدند. نتایج تحقیق نشان داد که دمای میوه، دمای خاک سایه انداز درخت، دمای برگ، دمای تاج و دمای خاک در قطعه ای که تحت پوشش سایبان بوده کاهش یافته است.همچنین شدت روشنایی و میزان فتوسنتز در قطعه ی بدون پوشش سایبان بیشتر بوده است.حاشیه ی سوختگی برگ و میزان سوختگی میوه های درخت در قطعه ی تحت پوشش سایبان کاهش شدید داشتند و با قطعه ی بدون پوشش سایبان اختلاف معناداری داشتند. با وجود اینکه زمان شروع رشد رشد مغز پسته در قطعه سایبان دار تسریع شده بود اما زمان رسیدن میوه ها تاخیر 4-5 روزه داشت.

با توجه به اینکه در این تحقیق توری های سایبان در طی مدت رشد میوه ها (تقریبا 6 ماه) درختان را پوشش داده بودند و باعث کاهش فعالیت های فتوسنتزی گیاه شدند. پیشنهاد می شود که از پوشش سایبان فقط در ماه های گرم (تیر و مرداد) استفاده شود تا از آفتاب سوختگی میوه در این ماه ها جلوگیری شود و در سایرماه ها فعالیت فتوسنتزی بدون پوشش سایبان انجام شود.

منبع: https://civilica.com/doc/1326892

آرکاتور اولین تولید کننده توری سایبان (شید) با بافت حلقوی در مرکز و جنوب کشور.

برای خرید این محصول و سایر محصولات آرکاتور (انواع توری سایبان، زیردرختی، سایبان کولرآبی و ...) و یا دریافت نمایندگی فروش محصولات، از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

دریافت لیست قیمت

درخواست نمایندگی فروش