معضل آفتاب سوختگی در کشت صیفی جات:

یکی از معضلات اساسی و رایج در کشت محصولات کشاورزی از جمله صیفی جات، آفتاب سوختگی آنها به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در زیر تابش های شدید نور خورشید است. زمانیکه میوه ها در معرض تابش نور خورشید آن هم به صورت طولانی مدت قرار می کیرند، قسمت هایی از میوه خشک شده و یا به رنگ سفید در می آیند. سلول های این بخش های سفید و خشک شده به اصطلاح می میرند. این نواحی کم کم به رن سفید در می آیند، چروکیده می شوند و در نهایت از بین خواهند رفت.

این مسئله زمانی به وجود می آید که برگ های گیاه به دلیل وجود بیماری یا آفت بیش از حد معمول ریزش داشته اند و به دلیل کمبود برگ، گیاه در برابر تابش نور خورشید حفاظت نشده. همچنین در برخی گیاهان مانند خیار اگر گیاه مدتی زیر نور کم رشد کرده باشد ولی به صورت ناگهانی در معرض تابش شدید و مستقیم نور خورشید قرار گیرد، دچار آفتاب سوخگی خواهند شد. می توان گفت اگر گیاه به طور مداوم از ابتدا در معرض نور کامل آفتاب باشد احتمال کمتری دارد که دچار مشکل آفتاب سوختگی شود.

چگونه از آفتاب سوختگی صیفی جات جلوگیری کنیم؟

در ادامه به چند روش مناسب جهت جلوگیری از آسیب گیاه به دلیل آفتاب سوختگی اشاره می کنیم:

1-جلوگیری از افزایش دما به بیش از 35 درجه

2-آبیاری و تغذیه مناسب گیاه با هدف افزایش پوشش برگ گیاه 

3- استفاده از توری های سایبان (به شکل شیدهاوس یا تونل)

4-آبیاری منظم و به میزان نیاز با توجه به نوع گیاه و شرایط محیط

5-حفاظت از گیاه در برابر بیماری ها و آفت

همانطور که اشاره شد در کشت صیفی جات حفاظت از گیاهان در برابر آفتاب سوختگی برای داشتن میوه های باکیفیت و کمیت بالا اهمیت بالایی دارد. استفاده از توری های سایبان با درصد سایه اندازی متناسب با نیاز گیاه و شرایط محیطی به شکل سایبان های تونلی بهترین گزینه برای این نوع گیاهان است. توری های سایبان به دلیل اینکه دارای مواد آنتی یو وی (ضد اشعه فرابنفش خورشید) در بافت خود هستند توانایی بالایی در محافظت از گیاهان در برابر آفتاب سوختگی و سایر صدمات ناشی از تابش شدید خورشید دارند.

 

آرکاتور اولین تولید کننده توری سایبان (شید) با بافت حلقوی در مرکز و جنوب کشور.

برای خرید این محصول و سایر محصولات آرکاتور (انواع توری سایبان، زیردرختی، سایبان کولرآبی و ...) و یا دریافت نمایندگی فروش محصولات، از طریق لینک های زیر با ما در تماس باشید:

تماس با ما

درخواست نمایندگی فروش